startups

"Wilde" ideeën om je producten en diensten mee te verrijken, voordat concurrenten ermee weg kunnen lopen: startup onderzoek

  • Verandert je markt​​​​?
  • Verdien je korter aan je producten en diensten?
  • Is je aanbod aan een opfrisser toe?

Wil jij met de business bezig zijn en toch het geruststellende gevoel hebben dat de innovatie van je aanbod van de grond komt? Haal vandaag nog wilde ideeën uit de markt naar binnen met startup onderzoek. Dat is sneller dan te Googlen op trends.

Google geeft je alleen lijstjes met algemene trends, die helemaal niet voor jouw bedrijf hoeven op te gaan. Google levert bijna nooit toegepaste trends, dus als je daarnaar wilt Googlen ben je wel even bezig met zoeken.

Startups springen in op veranderende klantwensen en nieuwe technologieën. Daarom laat een selectie van relevante startups je zien waar het heengaat met je producten en diensten.

Helaas is het volgen van startups wel een klusje. Veel startups beginnen en verdwijnen weer, en startups worden niet als zodanig geregistreerd. Misschien kun je wat hulp gebruiken? 

De levenscyclus wordt steeds korter

Hyperconcurrentie, globalisering, het Internet en mobiel. Drie trends die de levenscyclus van producten en diensten sterk hebben verkort. Ondernemers moeten sneller en intensiever innoveren om hun omzet en groei sterk te houden.

Startup onderzoek: een vergelijking op ± 30 punten

De startup check is een degelijke review van de start-ups die bij jouw belofte in de buurt komen. Ik kies de start-ups die we willen volgen met de start-up scorecard van SmarterStartup.org.

Vervolgens review ik de start-ups die overblijven. Ik maak een spreadsheet en ga de gegevens verzamelen zodat ik de startups kan beoordelen op marktkansen. Ik gebruik er een lijst van bijna dertig punten voor. Om je een idee te geven: dit zijn een paar van de aspecten die ik bekijk:

  • check
    Populariteit van de website
  • check
    Prijsniveau 
  • check
    Product/dienst (verschillende modellen of groottes)
  • check
    Breedte van het aanbod
  • check
    Distributie (allemaal dezelfde kanalen, of gemonopoliseerde kanalen)
  • check
    Onderscheidend vermogen (dit kan zitten in producteigenschappen, distributiekanalen, dienstverlening, toegevoegde waarde, rest- of dagwaarde, duurzaamheid, prestatieniveau, verkrijgbaarheid, prijsniveau, prestige, identificatie met sport- of filmiconen)
  • check
    Produceert dit bedrijf zelf of levert het alleen (handelshuisconstructie)?  
  • check
    Heeft het bedrijf controle over grondstoffen, of leveranciers, of distributie en hoe doet de concurrent dat? 
  • check
    Heeft het patenten?
  • check
     Reviews van klanten
  • check
    Beoordeling van de advertising van het bedrijf (social media onderzoek)
  • check
    Beoordeling van de kopieerbaarheid van het product of dienst
De startup check levert concrete acties

Met dit spreadsheet van startups houd je makkelijk de concurrenten van de toekomst in de gaten. Je creëert er tijd mee die je kunt gebruiken om te beslissen of je de belofte van de startups wilt kopen, matchen, of overtroeven en daarvoor de nodige stappen te zetten.

  • check
    Een spreadsheet met 5 tot 10 startups met een vergelijkbare belofte, product, klantprofiel, werk- of verkoopproces
  • check
    De startups worden op bijna 30 punten met elkaar vergeleken en je kunt de resultaten filteren voor inspiratie over product, proces en marketing
  • check
    Inzicht in product/diensten trends

Dit geeft je genoeg houvast om de richting van innovatie te bepalen en met een concreet idee verder te gaan.

Dat zal zo'n vaart niet lopen? Toch wel!

Geloof me, we staan pas aan het begin van alle veranderingen die technologie teweeg brengt. Ga maar na. Tien jaar geleden werkten we nog zonder smartphone en nu doen we van alles mobiel. Zo snel gaat het! Je moet de kennis pakken die je pakken kan om je bedrijf door dit soort veranderingen te loodsen.

  • Door gewenning aan mobiel Internet, big data, algoritmes en slimme spullen willen klanten metéén (liefst gisteren nog) àlles zèlf voor mekaar krijgen. Nu niet zeggen: "dat kan natuurlijk niet". Het gaat namelijk natuurlijk wèl kunnen. Door slimme technologie.

Fris en gerust weer door met de business

Ik heb meer dan 15 jaar ervaring als futuroloog, heb strategische marketing en digitale strategie gedaan aan Harvard Business School ExecEd en besluitvorming aan Stanford. Naast mijn werk doe ik een Ph.D. onderzoek naar toekomst verkenning aan de TU Delft. Ik weet niet beter dan dat je regelmatig je aannames moet challengen om vooruit te komen. Wil je ook je aannames en visie onder de loupe houden? Ik check graag de toekomstmogelijkheden in jouw domein, zodat jij fris en gerust weer dóór kan.

Niet tevreden, geld terug

Ik wil dat je tevreden bent en veel rendement hebt van mijn onderzoek. Je kunt echt aan de slag en je propositie verbeteren, zodat je meer klanten en een hogere klanttevredenheid krijgt. Mocht je toch merken dat het onderzoek niet aansluit bij je behoeften, laat me dat dan gewoon weten. Stuur me binnen 30 dagen na levering een email. Je krijgt dan het volledige bedrag teruggestort. Je loopt dus geen enkel risico.

Je hebt dus recht op retour, hoewel er normaal geen recht op retour geldt voor onderzoek. Je hebt het onderzoeksrapport dan al op je bureau. Is het toch niet wat je ervan verwachtte, dan krijg je toch je geld terug. Zonder opgaaf van redenen, want ik wil er zeker van zijn dat al mijn klanten 100% tevreden zijn over het onderzoek.

100% Niet goed geld terug garantie