over contexts

IK WIL DAT ondernemers in nul tijd weer helemaal op de hoogte zijn EN DÓÓR KUNNEN

Als je meer dan 2 keer "ja" scoort, dan heb je een gevaarlijke blinde vlek

  • check
    Heb je de balen om dat je af en toe grote opdrachten verliest die je vroeger zeker wel had binnen gesleept?
  • check
    Krijg je klachten over je producten of diensten, maar zijn die zo onduidelijk dat je die niet kunt gebruiken om te verbeteren?
  • check
    Werkt je team zich uit de naad, maar blijven de verkoopcijfers toch een beetje achter, zelfs terwijl de economie aantrekt?
  • check
    Moet je een grote investeringsbeslissing nemen, maar laat je onderbuikgevoel je in de steek?
  • check
    Ben je geschrokken omdat je erachter kwam dat sommige klanten stilletjes zijn verdwenen?
  • check
    Ben je afhankelijk van een (klein groepje) klanten en weet je niet goed genoeg hoe hùn vooruitzichten zijn?
  • check
    Heb je de laatste tijd het onrustige gevoel dat je bedrijf te weinig open staat voor veranderingen?

Als je niet ontdekt wat er allemaal om je heen gebeurt, dan kan je bedrijf niet inspelen op nieuwe wensen van klanten. Dan weet je niet welke kant de concurrentie opgaat en welke technologische alternatieven er voor jouw product of dienst inmiddels op de markt zijn gebracht.

Dat is misschien nu nog geen probleem, maar dat wordt het snel - als je er niets aan doet.

Zou je niet graag een keer de tijd hebben om ECHT te ontdekken hoe je markt verandert? Al dat nieuws uit de vakbladen en kranten te lezen, in plaats van alleen de koppen te snellen...  en dan met je team te bepalen hoe jullie daarvan kunnen profiteren.

Als je wel de achtergrond van je markt wilt kennen, maar geen tijd of mankracht beschikbaar hebt om degelijk onderzoek te doen, dan bel je mij.

  • Barbara is een van de weinige ondernemers die wetenschappelijk onderzoek doet naar de manieren waarop managers en ondernemers de toekomst van hun markt ontdekken. Ze weet als geen ander waar je moet kijken en wat je valkuilen zijn als je de toekomst van je markt wilt duiden
Zorgvisie Academie

"Interessant; overtuigend; met goed gedifferentieerde voorbeelden"

30 mei 2017, Masterclass Strategie in de zorg

Pay for People

"Boeiend betoog; ze maakt duidelijk ; ze relativeert; ze geeft voorbeelden; ze geeft goede raad"

10 mei 2017, IBEV ledenvergadering

Regio Zaken

"Inspirerende plenaire sessie; met concrete voorbeelden en tips; aan het denken gezet: wat betekent dit voor mijn bedrijf?"

30 maart 2017, Dag van de uitzendondernemer

WAAROM WERKEN MET BARBARA, de futuroloog?

Het probleem van bijziendheid

In de afgelopen 15 jaar is meer dan de helft van de Fortune 500 bedrijven stilletjes uit beeld geraakt. Ze zagen niet hoe Internet hun businessmodel bedreigde.

Eerlijk gezegd, dat begrijp ik helemaal. In de jaren '90 wisten we geen van allen wat het Internet ging betekenen. Het was leuk voor nerds, maar voor de rest... het ging toch goed zo?

Het avontuur

Begin jaren '90 werkte ik in de VS. Ik organiseerde er studiereizen voor Europese en Japanse ondernemers. Ik netwerkte de hele wereld aan elkaar met behulp van het telefoonboek en de fax en heb zelfs Bill Clinton ontmoet.

Ondernemers leerden begrijpen hoe Amerikanen problemen aanpakten, door te ondergaan hoe Amerika 'werkt'.

De ondernemers sliepen bij Amerikaanse families in huis, reisden met het OV en keken bij hun Amerikaanse tegenhanger achter de schermen.

En niet één tegenhanger. Binnen een paar dagen waren we 360° rond. 

Elke keer vertelden de ondernemers dat juist al die invalshoeken tot een nieuwe aanpak had geleid.

Vijf jaar later was ik directeur bij een bedrijf dat internationale congressen organiseerde voor wetenschappers en de VN. Weer ging het om het etaleren van zoveel mogelijk gezichtspunten, om tot de beste inzichten te komen.

Barbara van Veen - Futuroloog

De overname

Het bedrijf ging zo goed dat het werd verkocht. Ik moest mee in de cultuur van de overnemer en als ik de discussie aanging kreeg ik gewoon een slechte beoordeling en minder mandaat.

Je voelt 'm al aankomen: ik begon voor mezelf.

De overnemer sloot al snel de deuren. Blijkbaar leidde conformisme niet tot genoeg winst.

Na een tijdje werd ik directeur bij Media Plaza, waar we ondernemers lieten ondergaan wat Internet voor hun kon betekenen. We lieten zoveel mogelijk visies en ervaringen zien. Heerlijk.

De val

Totdat de meeste ondernemers dat Internetten wel doorhadden. En toen ging het mis. Want wat nu?

Plotseling zaten we het intern allemaal eens te wezen over wat we moesten programmeren, maar geen ondernemer te vinden die er zin in had. Media Plaza moest stoppen. De eerste keer dat ik een bedrijf niet kon doorstarten 🙁 

De les

Mijn betere helft zei: stop met brommen. Zoek dan uit hoe dat zit! En zo begon ik naast mijn werk aan mijn Ph.D. over toekomstbijziendheid van managers. 

Ik kan je als geen ander uitleggen hoe erg bijziendheid is en hoe je dat doorbreekt.

De belangrijkste les? Andere perspectieven helpen je nieuwe combinaties te maken die je zonder dwarsdenkers niet had gevonden.

Mijn bedrijf plukt daar de vruchten van. Mag ik jouw bedrijf ook laten zien wat er gebeurt?

Barbara de lettervreter

Mijn vader had het credo: “blijf onderzoeken” en wij lazen thuis alles wat los en vast zat.

Zoals anderen lekker gaan sporten, lazen wij even snel een boek. Voor verjaardagen en alle andere feestjes, gaven wij elkaar... een boek. Als we met vakantie gingen, moest het extra setje kleding de koffer uit... om plaats te maken voor nóg een boek.

barbara-boek

Ik voelde me de verkenner van nieuwe werelden. Nog steeds. Ik hou van de ontdekkingen die je in onderzoek doet (en ik heb heel goed leren inpakken 😉 

Ben je ook nieuwsgierig, dan komen we samen heel ver!

Ik kan niet onder woorden brengen wat het is -in een tekst- waardoor ik begin te vermoeden hoe een situatie in elkaar steekt. Misschien is het de manier waarop ik lees. Ik zie de situatie concreet voor me:

  • Trendcijfers en marktaandelen vertellen me iets over normen, waarden en behoeften van klanten

  • Start-ups en innovaties iets over de rol van technologie in onze wensen

  • Hoe een enquete of marktonderzoek is opgezet, zegt me iets over de blinde vlek van de onderzoeker en over de waarde van zijn onderzoek

Ik wil ontdekken wat ik niet weet, zien wat er verborgen is tussen de regels en achter de cijfers.


Onderzoekend lezen is opwindend. Soms vergeet ik de tijd en hoor ik niet meer wat er om me heen gebeurt. Het is het “op het puntje van je tong” gevoel wat me dan niet loslaat, totdat ik uitgevogeld heb hoe het zit.


Vrijblijvend kennis maken: Mail of bel 010 212 5256