businessmodellen

"Wilde" ideeën om je businessmodel zo snel mogelijk te verzekeren tegen toenemende concurrentie

  • Heeft je bedrijf steeds meer moeite met innovatie of levert innovatie steeds minder op?
  • Verlies je klanten of zijn je klanten aan het "shoppen"?
  • Is de klanttevredenheid aan het dalen?

Dan kan je businessmodel wel een wild idee uit de markt gebruiken. Je bedrijf is vatbaar voor concurrentie en niet zo goed in snel en adequaat reageren op toenemende concurrentie. Dat zal je wel merken: Verkoop moet nu al meer doen voor de omzet.

Heb je wel zin om nog harder te moeten werken voor je omzet? Of wil je het nu slimmer aanpakken?

Nieuwe businessmodellen zijn een bedreiging voor je omzet, maar meteen ook een kans. Als zo'n businessmodel goedkopere producten oplevert, sneller en gemakkelijker de klanten bedient, of producten maakt die sneller en gemakkelijker te gebruiken zijn, dan doen ze blijkbaar iets beter.

Dan wordt het tijd om digitale businessmodellen uit te pluizen. Als je weet hoe ze in elkaar zitten, kun je ervan leren. Je pakt er de aspecten uit die voor je klanten belangrijk zijn en je past ze aan, zodat je die in je eigen model kan onder brengen.

Onder invloed van startups zijn nieuwe businessmodellen ontstaan op basis van samenwerkingen

Nieuwe businessmodellen zijn een bedreiging, maar ook een kans: het is de snelste manier om verbeteringen te vinden voor je eigen model

Het businessmodellen onderzoek pakt er 5 nieuwe businessmodellen bij, die de beleving van klanten centraal stellen. Juist die businessmodellen leveren de meest concrete actiepunten op.

Dit is wat het oplevert:

  • check
    Een overzicht van 5 digitale businessmodellen met een vergelijkbaar product, klantprofiel, werk- of verkoopproces
  • check
    Per businessmodel laat ik je zien wat en hoe ze leveren, liefst met sample
  • check
    Ik maak een SWOT analyse (sterkte/zwakte/kans/bedreiging) van jouw bedrijf in vergelijking met de 5 businessmodellen
  • check
    Concrete aanbevelingen voor de volgende stap: de integratie van kansen in je businessmodel 

Of je nou gefocust bent op je bestaande klanten en producten, of dat je nieuwe klanten zoekt of aan het innoveren bent, de businessmodellen analyse geeft je snel voorbeelden van marketingkanalen, verdienmodellen en assets voor je eigen model.

Gelukkig heb jij het op tijd door dat de internet economie aan je omzet aan het knabbelen is

Er is een fikse verschuiving gaande tussen digitale en traditionele businessmodellen (zie kader). De internet economie snoept klanten van je af, maar dat merk je pas na verloop van tijd. Die vervelende vroege signalen zien we snel over het hoofd.

We zijn allemaal geneigd om kleine stapje achteruit als onbelangrijk, makkelijk te verhelpen of als tijdelijke set-back te zien. 

Dat maakt het zo gevaarlijk. Achteruitgang sluipt erin en op termijn kost je dat de marge die je nodig hebt om weer aantrekkelijk te worden.

Het FD houdt een lijstje bij van bedrijven die dat goed doen: de digitale transformers. Laten we ervoor zorgen dat jouw bedrijf daar ook bij hoort!

In de afgelopen 20 jaar is een hele nieuwe sector ontstaan: de internet economie

Het CBS raamt dat inmiddels 3% van de bedrijven zijn geld met Internet verdient. Dat zijn:

  •  zo'n vijftigduizend bedrijven
  • 345.000 banen (4,4% van de arbeidsmarkt)
  • 104 miljard euro omzet (7,7% van het BBP).

De internet economie is daardoor vergelijkbaar in omvang met de bouwsector, de voedselindustrie of de transportsector.

In maar 20 jaar tijd, wauw.

bron: Measuring the Internet Economy, CBS, 2016

Goed werk

Contexts is lid van SCIP, AIIP en SJDM

Ik heb meer dan 15 jaar ervaring als futuroloog, heb strategische marketing en digitale strategie gedaan aan Harvard Business School ExecEd en besluitvorming aan Stanford. Ik ben lid van drie internationale vakverenigingen voor onderzoekers. Naast mijn werk doe ik een Ph.D. onderzoek naar toekomstbijziendheid aan de TU Delft. Ik weet niet beter dan dat je regelmatig je aannames moet challengen om vooruit te komen. Ik help je graag, zodat jij weer dóór kan.

Niet tevreden, geld terug

Ik wil dat je tevreden bent en veel rendement hebt van mijn onderzoek. Je kunt echt aan de slag en je propositie verbeteren, zodat je meer klanten en een hogere klanttevredenheid krijgt. Mocht je toch merken dat het onderzoek niet aansluit bij je behoeften, laat me dat dan gewoon weten. Stuur me binnen 30 dagen na levering een email. Je krijgt dan het volledige bedrag teruggestort. Je loopt dus geen enkel risico.

Je hebt dus recht op retour, hoewel er normaal geen recht op retour geldt voor onderzoek. Je hebt het onderzoeksrapport dan al op je bureau. Is het toch niet wat je ervan verwachtte, dan krijg je toch je geld terug. Zonder opgaaf van redenen, want ik wil er zeker van zijn dat al mijn klanten 100% tevreden zijn over het onderzoek.

100% Niet goed geld terug garantie

Dat zal zo'n vaart niet lopen? Toch wel!

Geloof me, we staan pas aan het begin van alle veranderingen die technologie teweeg brengt. Ga maar na. Tien jaar geleden werkten we nog zonder smartphone en nu doen we van alles mobiel. Zo snel gaat het! Je moet de kennis pakken die je pakken kan om je bedrijf door dit soort veranderingen te loodsen.

  • Door gewenning aan mobiel Internet, big data, algoritmes en slimme spullen willen klanten metéén (liefst gisteren nog) àlles zèlf voor mekaar krijgen. Nu niet zeggen: "dat kan natuurlijk niet". Het gaat namelijk natuurlijk wèl kunnen. Door slimme technologie.