Waarom je toch de tijd moet nemen om je visie te ontwikkelen

Waarom heb je visie nodig?

Visie onderscheidt de achterblijvers van de rest. Of liever gezegd: het gebrèk aan visie. 

ING onderzocht 1200 MKB bedrijven en ontdekte dat de koplopers meestal wel een visie hebben en de achterblijvers meestal niet. Geen visie hebben is een probleem. Want:

"Zonder duidelijke visie is het moeilijk om op nieuwe ontwikkelingen te anticiperen" (blz 40). Met andere woorden: zonder visie verlies je de wedstrijd.

ING: visie is cruciaal

ING publiceerde in 2015 onderzoek naar het MKB met toekomst: "Visie is cruciaal" (blz 5)

De waan van de dag

Ken je dat gevoel? Je werkt hard, maar nooit kun je tijd vrijmaken om na te denken over de toekomst. Geen tijd!

Ik ken het, ik kan zo gefocused zijn op klanten en service, dat ik allerlei 'bijzaken' te lang laat lopen. Vraag maar aan mijn accountant 😉

Toch hoort de toekomst op je agenda. Als je nooit om je heen kijkt, kun je de afgrond niet zien aankomen. 

Je moet. De wereld verandert te snel.

Daarom dit artikel met alles wat je moet weten om je toekomstvisie te kunnen maken.

5 Voordelen van visie:

sterke-visie-ontwikkeling
  • Visie geeft groei een zetje: zodra je weet waar je heen gaat, kun je stappen maken
  • Een goeie visie werkt als een vuistregel. Je meet eraan af wat je wel en niet doet. Makkelijk en efficient!
  • Visie zet alle neuzen in de goede richting
  • Visie bepaalt het kader van brainstorms, zodat nieuwe ideeën meteen relevant zijn
  • Samenwerken aan je visie helpt je team aan je doelen te verbinden: de buy-in

Voorbeeld #1. "Als wij het niet doen, wie dan wel?"

Dat vroeg ondernemer Ray Anderson zich af, toen hij "The ecology of commerce" las. Commercie als de plunderaar van de aarde. Wat hij toen deed? Hij starte Mission Zero. Zijn bedrijf in vloertegels werd duurzaam en dat leverde hem meer sales en dubbele marges. In de video hieronder vertelt hij het zelf:

Natuurlijk kreeg Interface Global ook klappen toen de huizenmarkt in 2007 elkaar stortte. Maar dankzij die visie leeft het bedrijf nog steeds.

Ray's visie:

"Be the first company that, by its deeds, shows the entire world what sustainability is in all its dimensions: people, process, product, place and profits - and in doing so, become restorative through the power of influence"

Interface Global realiseerde de volgende doelen:

  • Minder vast afval: -75%
  • Minder uitstoot: -82%
  • Minder energie consumptie: -27%

  • Minder energie 
  • Groene energie: 88%
  • Bespaard: $ 393 miljoen
Ray Anderson mission zero

Mission Zero op een 'bierviltje': het proces naar een ecologische footprint van nul is als het beklimmen van de Everest

Ontdek het verschil tussen missie en visie

Een visie is een meeslepend toekomstbeeld, waar je graag aan wilt werken. Visie is echt iets anders dan een missie of een strategie.

De missie is een gekwantificeerd doel. Strategie is het plan waarmee je dat doel bereikt. Visie​ vertelt je waarom je dat allemaal gaat doen.

Visie gaat over je droom: hoe je vindt dat de toekomst zou moeten zijn.​

Wat is visie

Voorbeeld #2. Hoe Disney de visie het bedrijf in bracht

De Walt Disney Company wil een van de grootste in de wereld zijn op het gebied van maken en verstrekken van de meest creatieve, innovatieve en winstgevende entertainment ervaringen. Dat is een supervisie als het gaat om passie.

Visie geeft uiting aan passie op alle niveaus in het bedrijf. Walt Disney zei: "neem elke dag vijf minuten om een gast een onvergetelijke dag te bezorgen". 

In deze video het verhaal van Jonathan Fanning, die met zijn dochters naar Disney Land ging. Zijn oudste was die dag jarig en dat zag een van de medewerkers. Wat er toen gebeurde, vertelt Jonathan zelf:

Ontwikkel visie in 7 stappen

  1. Bepaal hoever je vooruit wilt kijken. Je moet verder weg kijken dan normaal om uit de waan van alle dag te komen. Maar je moet niet zover vooruit kijken dat de discussie te vrijblijvend wordt. Ga uit van je langste termijn voor afschrijving of R&D om mee te beginnen, met een minimum van 5 jaar
  2. Maak een lijst van behaalde successen. Denk niet alleen aan winst of omzet, maar ook aan vaardigheden, technieken en andere situaties waarin het bedrijf heeft uitgeblonken. Dit lijstje heb je in 10 minuten bij elkaar. Het gaat erom dat je voortbouwt op je sterktes
  3. Nu begint de brainstorm. Neem een papier en pen en begin te schrijven. Schrijf een kwartier aan een stuk door en schrijf alsof het allemaal al heeft plaats gevonden. Dat denkt makkelijker. Zet al je wilde ideeën op papier en ga voorbij aan alle 1001 redenen waarom iets niet werkt. Gewoon opschrijven. De enige voorwaarde is dat jij er passie bij voelt. Je werkt aan een toekomst met jou erin, dan kan die maar beter je passie opwekken, of niet soms
  4. Na 15 minuten ga je de lijst bijwerken. Er mag niets afgehaald worden! Je maakt je wilde ideeën gewoon concreter, door elk idee te voorzien van getallen en indicatoren. Dus niet: "we hebben het drukker dan ooit", maar zeg iets over de indicator die voor jou belangrijk is: aantallen offertes, medewerkers of innovaties
  5. Je gaat nog een laatste keer door de lijst. Word je van elk idee enthousiast? Zo niet, herschrijf het idee zodanig dat je er helemaal zin in hebt om het te gaan doen
  6. Cluster je ideeën in twee of drie groepen: zoek naar overeenkomsten en zet bij elkaar. Geef elk groepje dan een nieuwe titel. Zo til je ideeën op naar een hoger abstractieniveau
  7. Nu is het moment om je stakeholders te betrekken. Leg ze de lijst voor en luister goed. Sommigen zullen weinig toevoegen en vooral uitvoerende opmerkingen hebben. Die schrijf je ook gewoon op, om in een later stadium te verwerken

Invuloefening

Breng je visie eenvoudig onder woorden: gebruik deze invuloefening:

  • In de komende ….. [aantal] jaar,
  • wil ….. [bedrijfsnaam]
  • het bedrijf zijn dat ….. [beschrijf de rol van je bedrijf]
  • door …. [beschrijf wat je bedrijf doet]
  • voor ….. [beschrijf de doelgroep]

Voorbeeld #3. Hoe CONO (oa. Beemster kaas) zijn visie gestalte geeft door innovaties

"Wij strijden tegen smaakvervlakking en willen onze klanten en consumenten verrassen met smaakvolle en eerlijke producten. Daarom zijn we toonaangevend in maatschappelijk verantwoord ondernemen en gaan wij voor een eerlijke marge in de hele kaasketen."

Aldus de visie van CONO, het bedrijf achter onder andere Beemster kaas.

Om de visie te borgen begon CONO als eerste met de weidegang premie en bouwden zij een CO2 neutrale kaasfabriek:

weidegang van CONO (Beemster kaas)

CONO was de eerste die begon met het begrip weidegang: een premie voor boeren die hun koeien minstens 120 dagen per jaar 6 uur per dag in de wei laten lopen

De kaasfabriek is CO2 neutraal en moet in 2020 milieu neutraal zijn

De 7 kenmerken van een goede visie

Onderzoekers aan de universiteiten van Sidney en Bangkok hebben honderden MKB visies naast elkaar gelegd. In 2010 publiceerden zij de 7 kenmerken van een sterke visie:

  1. Beknopt: minder dan 22 woorden
  2. Duidelijk: zonder veel uitleg, binnen 5 minuten te begrijpen
  3. Toekomstgericht: de beste visies beschrijven de toekomst als een oneindig proces, niet als iet wat op een gegeven moment af is
  4. Ambitieus: een moeilijk, maar wel haalbaar doel motiveert enorm
  5. Stabiel: een visie verandert niet omdat een trend of technologie verandert. Visie staat daarboven en gebruikt overkoepelende waarden
  6. Abstract: juist omdat visie over de toekomst gaat, is een visie vaak wat abstract geformuleerd
  7. Inspirerend: het beschrijft een betere toekomst. Die hoop voor de toekomst sleept de medewerkers, en vaak ook klanten, mee

Voorbeeld #4. De visie omschrijving van sterke Nederlandse merken

visie KLM
Visie Unilever

Eerste hulp bij visie ontwikkeling

Heb je inspiratie opgedaan, maar weet je niet hoe te beginnen? Neem dan de infographic erbij (klik op de afbeelding voor de pdf) en zet de eerste stap.

Heb je moeite met de brainstorm? Gebruik dan een van de technieken uit "Creatief denken voor dummies". Geneer je niet. Ik train groepen al zolang als ik werk en ik vind het ook een handig boekje.

Heb je nog meer echte verhalen nodig, of gewoon zin in een goed boek? Ik kan "Pour your heart into in" van harte aanraden. De oprichter van Starbucks beschrijft zijn visie en hoe zijn bedrijf is gegroeid. Boeiend, ik kan niet anders zeggen.

Heb je iets anders nodig om je visie te verbeteren, stuur me dan een mailtje met je vraag. Ik kom er binnen een werkdag op terug. Beloofd!

infographic visie onderhoud

Dit zijn de stappen die je zet als je de visie wilt updaten [infographic]

dummies brainstorm

Hulp nodig om op ideeën te komen? In Creatief denken voor dummies staan alle technieken die je nodig hebt

Starbucks

De visie van Howard Schultz, oprichter van Starbucks

Tot slot

Visie ontwikkelen en onderhouden... het hoeft niet meer dan een dagdeel te kosten. En het levert veel meer op. Groei!

Onze markten veranderen snel. Digitalisering is nog maar het begin. Er komen meer ontwrichtende technologieën op ons af. Robots, kunstmatige intelligentie, big data, internet of things...

Visie geeft je een betere kans om je bedrijf door al die ontwikkelingen te loodsen. Veel succes!

Barbara

Barbara van Veen

Barbara is onderzoeker en futurist. Naast haar werk voor Contexts promoveert zij aan de TU Delft op toekomstbewustzijn van managers. Barbara is een nieuwsgierig mens en vindt het leuk om te horen wat u aan haar artikelen heeft.

Click Here to Leave a Comment Below