Presentatie Toekomstbeelden

Praktische spreker nodig die managers kan aanjagen?

Voel de druk van technologie op de markt en ontdek -dia na dia- wat je daartegen kunt doen

Mijn presentatie met toekomstbeelden heeft honderden leiders zoals jij laten beseffen dat ze nu orde op zaken moeten brengen als zij de trouw van hun klanten willen behouden.Technologie verandert de manier waarop we onze behoeftes vervullen radicaal. We gingen van paard en wagen naar Uber, van de brief naar Whats-app en van leven in het moment naar delen op Facebook. je weet dat de veranderingen nu niet stoppen.

Technologie gaat verder en de klantwensen gaan mee. Maar hoe? Ben je nieuwsgierig, dan laat ik je dat graag zien. Ik kan jou en je netwerk helpen voelen hoe snel de markt verandert en hoe ingrijpend dat eigenlijk is (raad eens hoe snel; ik vertel het je straks)

Ben je op zoek naar een spreker die een positieve wake-up call kan brengen, dan ben je bij mij aan het goeie adres!

P.Zine over Barbara van Veen, onderzoeker en futurist

P.Zine over Barbara van Veen, onderzoeker en futurist

Regiozaken over Barbara van Veen, onderzoeker

Regiozaken over Barbara van Veen, onderzoeker en futurist

Voorbeeld uit de presentatie:

" Denk eens terug naar 2005. Wat deed u toen voor werk? En hoe ging dat, zonder smartphone? Realiseert u zich wel dat de iPhone pas in januari 2007 op de markt is? Het lijkt alsof we altijd al een smartphone hadden! We gebruiken hem voor alles. Worden we daar dommer van? En hoe ontwikkelt het smartphonegebruik zich in de toekomst? "

In de keynote hoort u het antwoord en ontdekt u hoe disruptief de smartphone eigenlijk is. En dat is pas het begin.

In 2012 werden er wereldwijd 2,35 miljoen patenten aangevraagd. En elk jaar weer blijft het aantal aanvragen hoog. Gezien de aantallen ligt het voor de hand dat er een nieuwe revolutie van smartphone formaat tussen zit de patenten zit. Is uw bedrijf daarop voorbereid?

U weet het: ons bedrijf aanpassen aan de nieuwe tijd is niet langer vrijblijvend. We moeten wel, anders spelen we straks niet meer mee. Laten we het "not invented here" syndroom proberen te verbannen en de kloof tussen bedrijf en klantwensen overbruggen. Dat is wat de presentatie voor u doet

Mythe #1. Mijn markt is conservatief...

Als het beeld van een conservatieve markt zich in je hoofd heeft vastgezet, dan zou je wel eens kunnen denken dat jouw markt niet verandert. Helaas. Veel veranderingen blijven lang op de achtergrond, omdat ze zo langzaam gaan. Het langzame tempo betekent niet dat je nu niet hoeft te onderzoeken. Het betekent juist dat je nog tijd hebt om je voor te bereiden. Kijk maar naar de paar minuten video hieronder.

President Obama deelt zijn observatie dat nieuwe technologie een sluipende veranderaar is. In het verlengde daarvan voorspelt investeerder Warren Buffet het toekomstige verval van de verzekeringsindustrie door kunstmatige intelligentie: het is niet de vraag of het gaat gebeuren, maar wanneer.

President Obama over nieuwe technologie

President Obama observeert dat nieuwe technologie sluipenderwijs, ongemerkt in de samenleving komt (tijd in video 0:24)

Warren Buffet over kunstmatige intelligentie

Ondernemer Warren Buffet geeft het voorbeeld van autonome auto's en hoe die de verzekeringsindustrie zullen ontwrichten

Mythe #2. De toekomst is te ver weg

Toekomstinformatie heeft een bewezen positief effect op de kwaliteit van leiderschap. Op meerdere manieren ondersteunt nadenken over de toekomst ons werk van vandaag. Elke dag opnieuw:

  • Accurater denken. Onderzoek toont aan dat informatie over de verre toekomst ons denkvermogen verbetert. We leren beter voorspellen en sneller consequenties voorzien
  • Verbeterde dienstverlening. De toekomst dwingt ons buiten onze kaders te kijken. Je ontdekt nieuwe voorbeelden van producten, processen en verdienmodellen. Het vertelt je over nieuwe wensen en gewoontes van je klanten. Dat brengt je op ideeën voor kleine en grote tweaks aan je eigen aanbod
  • Bescherming. Bredere kaders helpen ons ook om de oorzaken van disruptie te ontdekken. De bron van verandering ligt net buiten de dagelijkse focus. Anders wist je allang precies wat er aan de hand is met de markt. Door breed te kijken, ontdek je andere patronen die misschien wel een bommetje onder je markt leggen
  • Groei. De toekomst helpt je om een concreet stappenplan voor groei te maken. Als we samen naar het jaar 2027 reizen, kun je van daaruit terug kijken.  Wat had je moeten doen en waarop had je moeten letten om te groeien? Als je terugkijkt is dat veel makkelijker te bedenken 

Dat is de manier waarop denken over de toekomst ons helpt om nieuwe veranderingen te herkennen en in onze visie op te nemen. Zonder de weerstand die we altijd voelen tegen de veranderingen die nog voor ons liggen.

Bronnen: Taylor & Schneider, 1989; Wright & Goodwin, 2009; Clark, 2011; Meissner & Wulf, 2013

Neem de visie van succesvolle ondernemers mee in je toekomstbeelden

Nederlandse Captains of Industry, zoals Jan Hommen en Klaas Knot, hebben opgeschreven waar zij op letten als ze bezig zijn met de toekomst van hun bedrijf. Uit hun verhalen komen vier scenario's voor de toekomst van Nederland.

Als we niks doen, verdwijnen we langzaam onder water.

Denk aan Kodak (ingehaald door nieuwe technologie) en de Free Record Shop (nieuwe manier om van muziek te genieten). Beide bedrijven hadden een aantal jaar de tijd om zich aan te passen. Maar er was onvoldoende besef van de nieuwe klantwensen en er werden te weinig radicale besluiten genomen. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

De presentatie levert houvast op:

  • Inzicht in de drivers van verandering
  • Extra oplossingen voor bestaande uitdagingen
  • Nieuwe kansen voor verbetering en innovatie
  • Trefzeker gevoel over de volgende stap van je bedrijf
  • Zonder tijd om over de toekomst na te denken loop je het risico om de aansluiting met de markt te missen.

Mythe #3. Hebben we al geprobeerd, leverde niks op

Het not invented here syndrome kan veranderingen tegen houden. Zelfs het verkennen van mogelijkheden wordt ermee weggewerkt. Maar ook zijn zijn initiatieven hetzelfde, de context is echt anders (kijk nog even bij mythe #1 over het tempo van verandering). De toekomst is het verleden niet!

Veel uitvindingen haalden de markt de eerste keer niet. Soms duurde het wel tien jaar voordat de tijd rijp was.

Internet ontwikkeling

Zouden we Internet gehad hebben als we bij ethernet hadden gezegd: al geprobeerd (Arpanet), werd niks? Bron: Malone Media Group

Neem de tijd voor deze presentatie en ervaar de positieve invloed van de toekomst waarin alles nog mogelijk is, verborgen agenda’s niet bestaan en waarover iedereen kan meepraten. Ga in vogelvlucht over de toekomst en bouw, dia na dia, je visie uit.

Hoge kwaliteit voor een redelijke prijs

Als je "Toekomstbeelden" boekt heb je 60 inspirerende minuten voor de boeg. Het is geen saai verhaal met twee of drie eyeopeners. Het is een uur vol verbazing en verrassing. Er zit namelijk meer dan tien jaar aan onderzoek in de presentatie verwerkt.

Meer dan 10 jaar; dat zijn duizenden uren van rapporten en papers lezen. Honderden interviews met CEOs. Bezoeken aan tientallen laboratoria. En enkele slapeloze nachten als een ontwikkeling lastig was te doorgronden. Maar het is de moeite waard, want de toekomst is spannend en ik hou van de ontdekkingsreis.

Technologische veranderingen gaan snel. Maar dat is pas als ze op de markt komen. Voor de marktintroductie zit nog een heel proces. Van uitvinding tot het testen van de prototypes. Dat proces gaat niet veel sneller dan vroeger. Gemiddeld duurt het een jaar of 12.

Als we nu kijken naar de prototypes, dan hebben we een indruk van hoe het in de toekomst kan zijn. Dit is tijdwinst voor ondernemers. Tijd om het bedrijf voor te bereiden zodat we vlot kunnen meebewegen met de markt, zodra de marktintroductie is geweest. Tijd om te leren van onze klanten als we zelf onze nieuwe aanpak gaan testen.

Wilt u ook meer inzicht in de toekomst en uw bedrijf net een stukje beter voorbereiden op de volgende stap? Pak de telefoon en bel 010 2125256 of email me om een datum te reserveren. Of stel eerst de datum vast en bel me daarna.

veerkracht diagram

Toekomstbeelden geven ondernemers de kans om hun bedrijf veerkrachtiger te maken, omdat ze weten waartegen ze het bedrijf moeten beschermen, hoe ze zich moeten voorbereiden, wat ze kunnen voorkomen, en welke ontwikkelingen ze willen najagen

Waarom Barbara?

Kent u dat gevoel? Een goede spreker neemt je mee op reis.

Soms krijg je kromme tenen bij een spreker koud vijf minuten in de presentatie. Je ziet het meteen: slides met teveel tekst, onleesbare tabellen, incomplete of oude data, geen contact met het publiek. Vreselijk!

Gelukkig is Barbara een ervaren spreker, die moeilijke wetenschappelijke onderwerpen eenvoudig en aansprekend weet te brengen. Zij is de onderzoeker en futuroloog die de taal van ondernemers spreekt.

Ze gebruikt veel spannende voorbeelden, sappige cases en persoonlijke verhalen om haar boodschap over te brengen. Ze neemt haar publiek mee op reis naar de toekomst om samen te ontdekken wat er aan de hand is met de markt.

Het fijne van een langlopende presentatie is dat ie soepel loopt. Barbara geeft de presentatie al meer dan tien jaar. Daardoor is dit een presentatie met voorbeelden die je zullen aanspreken. Die niet los staan van de werkelijkheid, maar juist de grenzen van je blikveld oprekken. Die vandààg al relevant zijn, omdat morgen heel dichtbij is.

Barbara van Veen, onderzoeker en futuroloog

Barbara van Veen, onderzoeker en futuroloog

Ontdek de feiten over de toekomst. Als de presentatie is afgelopen en je loopt naar buiten, dan heb je een realistisch beeld van de technologieën die nu uitgevonden worden en binnenkort op de markt gaan komen. Laten we beginnen!

Pak de telefoon en bel 010 2125256 of email me om een datum te reserveren. Of stel eerst de datum vast en bel me daarna 😉