Barbara over de toekomst van werk

Praktische spreker nodig die managers kan aanjagen?

Voel de druk van digitalisering op de markt en ontdek -dia na dia na dia- wat je daartegen kunt doen

Honderden ondernemers zoals jij zagen mij spreken en beseften dat ze orde op zaken moesten gaan brengen als zij de trouw van hun klanten willen behouden.

Technologie verandert de manier waarop we onze behoeftes vervullen radicaal. We gingen van paard en wagen naar Uber, van de brief naar Whats-app en van leven in het moment naar delen op Facebook. Je weet dat de veranderingen nu niet stoppen.

Technologie gaat verder en de klantwensen gaan mee. Maar hoe? Ben je nieuwsgierig, dan laat ik je dat graag zien. Ik kan jou en je publiek helpen voelen hoe snel de markt verandert en hoe ingrijpend dat eigenlijk is (raad eens hoe snel; ik vertel het je straks)

Ben je op zoek naar een spreker die een positieve wake-up call kan brengen, dan ben je bij mij aan het goeie adres!

Toekomst presentatie sneak preview:

Als je hoort: "Maar mijn markt is heel behoudend..."

Als het beeld van een conservatieve markt zich in het hoofd van je collega's heeft vastgezet, dan zouden ze wel eens kunnen gaan denken dat jullie markt niet verandert. Helaas. Veel veranderingen blijven lang op de achtergrond, omdat ze zo langzaam gaan. Het langzame tempo betekent niet dat je nu niet hoeft te onderzoeken. Het betekent juist dat je nog tijd hebt om je voor te bereiden. Kijk maar naar de paar minuten video hieronder.

President Obama deelt zijn observatie dat nieuwe technologie een sluipende veranderaar is. In het verlengde daarvan voorspelt investeerder Warren Buffet het toekomstige verval van de verzekeringsindustrie door kunstmatige intelligentie: het is niet de vraag of het gaat gebeuren, maar wanneer.

President Obama:

President Obama observeert dat nieuwe technologie sluipenderwijs, ongemerkt in de samenleving komt (tijd in video 0:24)

Warren Buffet:

Ondernemer Warren Buffet geeft het voorbeeld van autonome auto's en hoe die de verzekeringsindustrie zullen ontwrichten

Als ze denken: "Het zal mijn tijd wel duren..."

Dan is het zéker tijd voor de presentatie. Nadenken over de toekomst draagt bij aan de kwaliteit van werken. Op meerdere manieren:

  • Accurater denken. Onderzoek toont aan dat informatie over de verre toekomst ons denkvermogen verbetert, want we leren sneller consequenties van acties doorzien
  • Betere dienstverlening. De toekomst dwingt je om buiten je kaders te kijken. Je ontdekt nieuwe voorbeelden van producten, processen en verdienmodellen. Het vertelt je over nieuwe wensen en gewoontes van je klanten. Dat brengt je op ideeën voor kleine en grote tweaks van je dienstverlening
  • Bescherming van je omzet. Bredere kaders helpen ons ook om de oorzaken van disruptie te ontdekken. De bron van verandering ligt net buiten de dagelijkse focus. Anders wist je allang precies wat er aan de hand is met de markt. Door breed te kijken, ontdek je andere patronen die misschien wel een bommetje onder je markt leggen
  • Nieuwe markten. Als we samen naar het jaar 2027 reizen, kun je van daaruit terug kijken.  Wat had je moeten doen en waarop had je moeten letten om de klanten  van de toekomst voor je te winnen? Als je terugkijkt is dat veel makkelijker te bedenken

Bronnen: Taylor & Schneider, 1989; Wright & Goodwin, 2009; Clark, 2011; Meissner & Wulf, 2013

Neem de visie van succesvolle ondernemers mee in je toekomstbeelden

Nederlandse Captains of Industry, zoals Jan Hommen en Klaas Knot, hebben opgeschreven waar zij op letten als ze bezig zijn met de toekomst van hun bedrijf. Uit hun verhalen komen vier scenario's voor de toekomst van Nederland.

Als we niks doen, verdwijnen we langzaam onder water.

Denk aan Kodak (ingehaald door nieuwe technologie) en de Free Record Shop (nieuwe manier om van muziek te genieten). Beide bedrijven hadden een aantal jaar de tijd om zich aan te passen. Maar er was onvoldoende besef van de nieuwe klantwensen en er werden te weinig radicale besluiten genomen. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

De presentatie levert houvast op:

  • Inzicht in de veroorzakers en versnellers van verandering in je markt
  • Nieuwe richtingen voor verbetering en innovatie
  • Inzicht in hoe je de levensduur van je strategie kunt verlengen
  • Trefzeker worden over de volgende stap in je werk

Als ze veranderingen afdoen met: "Hebben we al geprobeerd, werd niks"

Het not invented here syndrome kan veranderingen tegen houden. Zelfs het verkennen van mogelijkheden wordt ermee weggewerkt. Maar ook zijn zijn initiatieven hetzelfde, de context is echt anders. De toekomst is het verleden niet!

Veel uitvindingen haalden de markt de eerste keer niet. Soms duurde het wel tien jaar voordat de tijd rijp was.

Neem de tijd voor deze presentatie en ervaar de positieve invloed van de toekomst waarin alles nog mogelijk is, verborgen agenda’s niet bestaan en waarover iedereen kan meepraten. Ga in vogelvlucht over de toekomst en bouw, dia na dia, je visie uit.

Internet ontwikkeling

Zouden we Internet gehad hebben als we bij ethernet hadden gezegd: al geprobeerd (Arpanet), werd niks?

Bron afbeelding: Malone Media Group