tips om disruptie aan te zien komen

Waar zijn uw toekomstbeelden eigenlijk op gebaseerd?

Ontdek wat u niet ziet en leer -dia na dia- wat u daartegen kunt doen

Toekomstbeelden. Over hoe ons brein de toekomst ziet

Toekomstbeelden. Over hoe ons brein de toekomst ziet (Dag van de uitzendondernemer, 2017)

Toekomstbeelden

Mijn presentatie "Toekomstbeelden" heeft vele honderden managers zoals u laten beseffen dat ze nu orde op zaken moeten brengen als zij de trouw van hun klanten willen behouden.

Toekomstbeelden gaat over hoe ons brein de toekomst ziet en legt uit welke drempels we moeten nemen om de toekomst te kunnen zien. Dat is belangrijk om te weten, omdat onze markt sterk verandert door de digitale revolutie.

Technologie verandert de manier waarop we onze behoeftes vervullen radicaal. We gingen van paard en wagen naar Uber, van de brief naar Whats-app en van leven in het moment naar delen op Facebook. U weet dat de veranderingen nu niet stoppen. Technologie gaat verder en de klantwensen gaan mee. Maar hoe? Bent u nieuwsgierig, dan laat ik u dat graag zien.

Ik kan u en uw netwerk helpen ervaren hoe snel het verandert en hoe ingrijpend dat eigenlijk is (raad eens hoe snel... ik vertel het u straks). Dat is nuttig en nodig, want niet meebewegen is door Internet en de patentrevolutie geen optie meer. Kijk maar naar Kodak!

Toekomstbeelden terugblik

 P.Zine over Barbara van Veen

De button stuurt u naar mijn agenda, zodat u alvast de datum van uw bijeenkomst kunt reserveren. Ik neem daarna contact met u op om uw wensen door te nemen, zodat ik een offerte kan uitbrengen. U kunt me  natuurlijk ook even bellen op 010 212 5256 of emailen

Voorbeeld: kunstmatige intelligentie

U bent in goed gezelschap. Kijk maar naar de paar minuten video hieronder. President Obama deelt zijn observatie met u dat nieuwe technologie een sluipende veranderaar is. In het verlengde daarvan voorspelt investeerder Warren Buffet het toekomstige verval van de verzekeringsindustrie door kunstmatige intelligentie: het is niet de vraag of het gaat gebeuren, maar wanneer.

Ondernemer Warren Buffet geeft het voorbeeld van autonome auto's en hoe die de verzekeringsindustrie zullen ontwrichten

President Obama observeert dat nieuwe technologie sluipenderwijs, ongemerkt in de samenleving komt (tijdstip in video 0:24)

Vindt u dit nuttige informatie, deel het dan in uw netwerk

Bewezen effect van toekomstinformatie op de kwaliteit van leiderschap

Onderzoek toont aan dat informatie over de verre toekomst ons denkvermogen verbetert. De toekomst dwingt ons buiten onze kaders te kijken: nieuwe invalshoeken leveren andere oplossingen voor verbetering en innovatie waar u nog niet aan had gedacht.

Bredere kaders helpen ons ook om de oorzaken van disruptie te ontdekken. De bron van verandering ligt net buiten de dagelijkse focus. Anders wist u allang precies wat er aan de hand is met de markt.

De toekomst voelt echter en concreter als we samen naar het jaar 2027 reizen. Daardoor is de toekomst niet meer ver van je bed en vrijblijvend. Uw toekomstbeeld krijgt houvast en wordt een haalbaar doel.

Als u terugkijkt vanuit 2027 weet u wat u had moeten doen en waar u op had moeten letten om obstakels te voorkomen. Het levert een reeks ontwikkelingen op die u wilt monitoren. En inspiratie op voor innovatie en business development.

Dat zijn de manieren waarop denken over de toekomst ons helpt om nieuwe veranderingen te herkennen en in onze visie op te nemen. Zonder de weerstand voor verandering die we allemaal voelen.

Bronnen: Taylor & Schneider, 1989; Wright & Goodwin, 2009; Clark, 2011; Meissner & Wulf, 2013

Volg succesvolle ondernemers en neem hun visie mee in uw afweging

Nederlandse Captains of Industry, zoals Jan Hommen en Klaas Knot, hebben opgeschreven waar zij op letten als ze bezig zijn met de toekomstbeelden van hun bedrijf. Uit hun verhalen komen vier scenario's voor de toekomst van Nederland. Als we niks doen, verdwijnen we langzaam onder water.

Bron: Hoe ziet de economie van Nederland er in 2025 uit? Achmea, 215 (klik hier om te downloaden)

'TOEKOMSTBEELDEN' LEVERT HOUVAST OP

    • Tips hoe we onze ingebouwde drempels voor de toekomst kunnen overwinnen
    • Uitvoerig inzicht in de oorzaken van verandering
    • Extra oplossingen voor bestaande uitdagingen
    • Nieuwe kansen voor verbetering en innovatie
    • Trefzeker gevoel over de volgende stap van uw bedrijf

Mis de aansluiting niet!

Zonder tijd om over de toekomst na te denken loopt u het risico om de aansluiting met de markt te missen. Denk aan Kodak (ingehaald door nieuwe technologie) en de Free Record Shop (nieuwe manier om van muziek te genieten). Beide bedrijven hadden een aantal jaar de tijd om zich aan te passen. Maar er was onvoldoende besef van de nieuwe klantwensen en er werden te weinig radicale besluiten genomen. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

Neem de tijd voor deze presentatie en ervaar de positieve invloed van de toekomst waarin alles nog mogelijk is, verborgen agenda’s niet bestaan en waarover iedereen kan meepraten. Ga in vogelvlucht over de toekomst en bouw dia na dia uw visie uit.

Experts vs leken: wie doet betere voorspellingen?

U heeft 60 inspirerende minuten voor de boeg. Het is geen saai verhaal met twee of drie eyeopeners. Het is een vol uur verbazing en verrassing. Er zit namelijk meer dan tien jaar aan onderzoek in de presentatie verwerkt. Dat zijn duizenden uren van rapporten en papers lezen. Honderden interviews met CEOs. Bezoeken aan tientallen laboratoria. En enkele slapeloze nachten als een ontwikkeling lastig was te doorgronden. Maar het is de moeite waard, want de toekomst is spannend en ik hou van de ontdekkingsreis.

Technologische veranderingen gaan snel. Maar dat is pas als ze op de markt komen. Voor de marktintroductie zit nog een heel proces. Van uitvinding tot het testen van de prototypes. Dat proces gaat niet veel sneller dan vroeger. Gemiddeld duurt het een jaar of 12. Dus als we nu kijken naar de prototypes hebben we behoorlijk wat tijd gewonnen. Tijd om het bedrijf voor te bereiden zodat we vlot kunnen meebewegen met de markt, zodra de marktintroductie is geweest. Tijd om te leren van onze klanten als we zelf onze nieuwe aanpak gaan testen. Maar dan moeten we nu wel met onze toekomstbeelden aan de slag.

Wacht niet langer en zorg dat u meer inzicht krijgt in uw eigen toekomstbeelden en help uw bedrijf om zich net een stukje beter voorbereiden op de volgende stap.

Pak de telefoon en bel 010 2125256 of email me om een datum te reserveren. Of stel eerst de datum vast en bel me daarna.

toekomstbeelden die je niet ziet

Net als deze optische illusie, hebben we ook te maken met cognitieve 'illusies'. Weet u wel, zoals de blinde vlek, de self for-filling prophesy, en... toekomstbijziendheid 

Kent u dat gevoel? Een goede spreker neemt je mee op reis

Soms krijg je kromme tenen bij een spreker koud vijf minuten in de presentatie. Je ziet het meteen: slides met teveel tekst, onleesbare tabellen, incomplete of oude data, geen contact met het publiek. Vreselijk!

Gelukkig is Barbara een ervaren spreker, die moeilijke wetenschappelijke onderwerpen eenvoudig en aansprekend weet te brengen. Zij is de onderzoeker en futurist die de taal van ondernemers spreekt. Ze gebruikt veel spannende voorbeelden, sappige cases en persoonlijke verhalen om haar boodschap over te brengen. Ze neemt haar publiek mee op reis naar de toekomst om samen te ontdekken wat er aan de hand is met de markt.

Regiozaken over Barbara van Veen, onderzoeker

"Boeiend betoog" - Regiozaken over Barbara van Veen, onderzoeker en futurist

Het fijne van een langlopende presentatie is dat ie soepel loopt. Barbara geeft "Toekomstbeelden" al meer dan tien jaar. Daardoor is dit een presentatie met voorbeelden die u zullen aanspreken. Die niet los staan van de werkelijkheid, maar juist de grenzen van uw blikveld oprekken. Die vandààg al relevant zijn, omdat morgen heel dichtbij is.

Ontdek de feiten over onze toekomstbeelden

Als de presentatie is afgelopen en u loopt naar buiten, dan bent u een beetje geschrokken over de dingen die u NIET gezien heeft. Maar u weet ook wat u eraan kunt doen. En u heeft het laatste nieuws over de digitale revolutie in uw rugzak. 

Laten we beginnen!

Denk eens terug naar 2005. Wat deed u toen voor werk? En hoe ging dat, zonder smartphone?

Realiseert u zich wel dat de iPhone pas in januari 2007 op de markt is? Het lijkt alsof we altijd al een smartphone hadden! We gebruiken hem voor alles. Worden we daar dommer van? En hoe ontwikkelt het smartphonegebruik zich in de toekomst? In de keynote hoort u het antwoord en leert u hoe disruptief de smartphone eigenlijk is. En dat is pas het begin.

In 2012 werden er wereldwijd 2,35 miljoen patenten aangevraagd. En elk jaar weer blijft het aantal aanvragen hoog. Gezien de aantallen ligt het voor de hand dat er een nieuwe revolutie van smartphone formaat tussen zit de patenten zit. Is uw bedrijf daarop voorbereid?

U weet het: ons bedrijf aanpassen aan de nieuwe tijd is niet langer vrijblijvend. We moeten wel, anders spelen we straks niet meer mee. Laten we het "not invented here" syndroom proberen te verbannen en de kloof tussen bedrijf en klantwensen overbruggen. Dat is wat de presentatie voor u doet.

De button stuurt u naar mijn agenda, zodat u alvast de datum van uw bijeenkomst kunt reserveren. Ik neem daarna contact met u op om uw wensen door te nemen, zodat ik een offerte kan uitbrengen. U kunt me  natuurlijk ook even bellen op 010 212 5256 of emailen