Futuroloog Barbara van Veen

Als je 3 keer of vaker "ja" scoort, dan zie je vitale informatie over je klanten over het hoofd

  • Heb je de balen om dat je af en toe grote opdrachten verliest die je vroeger zeker wel had binnen gesleept?
  • Krijg je klachten over je producten of diensten, maar zijn die zo onduidelijk dat je die niet kunt gebruiken om te verbeteren?
  • Werkt je team zich uit de naad, maar blijven de verkoopcijfers toch een beetje achter, zelfs terwijl de economie aantrekt?
  • Moet je een grote investeringsbeslissing nemen, maar laat je onderbuikgevoel je in de steek?
  • Ben je geschrokken omdat je erachter kwam dat sommige klanten stilletjes zijn verdwenen?
  • Ben je afhankelijk van een (klein groepje) klant(en) en weet je niet goed genoeg hoe hùn vooruitzichten zijn?
  • Heb je de laatste tijd het onrustige gevoel dat je bedrijf te weinig open staat voor veranderingen?

Grote techbedrijven, de platform economie en kunstmatige intelligentie geven je klanten wat jij te moeilijk of te duur vind om te ontwikkelen. Als je niet snel mee kan in wat er allemaal om je heen gebeurt, dan raakt je bedrijf achterop.

Zou je niet graag een keer ECHT willen ontdekken hoe je markt verandert? De tijd nemen om verder te kijken, door te praten, jullie visie te ontwikkelen?

Als je wel aan data kan komen, maar niet weet hoe je daar de toekomst uit kunt halen, dan bel je mij.

  • Barbara is een van de weinige ondernemers die wetenschappelijk onderzoek doet naar de manieren waarop managers en ondernemers de toekomst van hun markt ontdekken. Ze weet als geen ander waar je moet kijken en wat je valkuilen zijn als je de toekomst van je markt wilt duiden
Zorgvisie Academie

"Interessant; overtuigend; met goed gedifferentieerde voorbeelden"

30 mei 2017, Masterclass Strategie in de zorg

Pay for People

"Boeiend betoog; ze maakt duidelijk ; ze relativeert; ze geeft voorbeelden; ze geeft goede raad"

10 mei 2017, IBEV ledenvergadering

Regio Zaken

"Inspirerende plenaire sessie; met concrete voorbeelden en tips; aan het denken gezet: wat betekent dit voor mijn bedrijf?"

30 maart 2017, Dag van de uitzendondernemer

Maak kennis met Barbara

Het probleem van bijziendheid

In de afgelopen 15 jaar is meer dan de helft van de Fortune 500 bedrijven stilletjes uit beeld geraakt. Ze zagen niet hoe Internet hun businessmodel bedreigde.

Eerlijk gezegd... dat begrijp ik dus helemaal. In de jaren '90 wisten we geen van allen wat het Internet ging betekenen. Het was leuk voor nerds, maar voor de rest... het ging toch goed zo?

Het avontuur

Begin jaren '90 werkte ik in de VS. Ik organiseerde er studiereizen voor Europese en Japanse ondernemers. Ik netwerkte de hele wereld aan elkaar met behulp van het telefoonboek en de fax en heb zo zelfs Bill Clinton ontmoet.

Ondernemers leerden begrijpen hoe Amerikanen problemen aanpakten, door te ondergaan hoe Amerika 'werkt'.

De ondernemers sliepen bij Amerikaanse families in huis, reisden met het OV en keken bij hun Amerikaanse tegenhanger achter de schermen.

En niet één tegenhanger. Binnen een paar dagen waren we 360° rond. 

Elke keer vertelden de ondernemers dat juist al die invalshoeken samen tot een nieuwe aanpak had geleid.

Vijf jaar later was ik directeur bij een bedrijf dat internationale congressen organiseerde voor wetenschappers en de VN. Weer ging het om het etaleren van zoveel mogelijk gezichtspunten, om tot de beste inzichten te komen.

De overname

Het bedrijf ging zo goed dat het werd verkocht. Ik moest mee in de cultuur van de overnemer. Exit meerdere perspectieven. Je voelt 'm al aankomen: ik begon voor mezelf.

De overnemer sloot al snel de deuren. Blijkbaar leidde conformisme niet tot genoeg winst!

Na een tijdje werd ik directeur bij Media Plaza, waar we ondernemers lieten ondergaan wat digitalisering voor hen kon betekenen. We lieten zoveel mogelijk kanten zien. Heerlijk.

De val

Totdat de meeste ondernemers dat wel doorhadden. En toen ging het mis. Want wat nu?

Plotseling zaten we het intern allemaal eens te wezen over wat we moesten programmeren, maar geen ondernemer te vinden die er zin in had. Media Plaza moest stoppen. De eerste (en laatste) keer dat ik een bedrijf niet kon doorstarten 🙁 

De les

Mijn betere helft zei: stop met brommen. Zoek dan uit hoe dat zit! En zo begon ik naast mijn werk aan mijn Ph.D. over toekomstbijziendheid van managers. 

Ik kan je als geen ander uitleggen hoe erg bijziendheid is en hoe je dat kunt doorbreken.

De belangrijkste les? Je moet de inzichten àchter de data zien te vinden. Verder dan de getallen kijken.

Mijn bedrijf plukt daar de vruchten van. Mag ik jouw bedrijf ook laten zien wat er gebeurt?

Strak verder met de business

Ik heb meer dan 15 jaar ervaring als futuroloog, heb strategische marketing en digitale strategie gedaan aan Harvard Business School ExecEd en besluitvorming aan Stanford. Naast mijn werk doe ik Ph.D. onderzoek naar toekomst verkenning aan de TU Delft.

Graag deel ik mijn ervaring met je, zodat je bedrijf op basis van de feiten de toekomst tegemoet kan.


100% Niet goed geld terug garantie

Ik wil dat je tevreden bent en veel rendement hebt van mijn datavisuals. Je kunt echt je marketing en sales effectiever mee maken, zodat je meer klanten en een hogere klanttevredenheid krijgt. Mocht je toch merken dat het resultaat niet aansluit bij je behoeften, laat me dat dan gewoon weten. Stuur me binnen 30 dagen na levering een email. Je krijgt dan het volledige bedrag teruggestort. Je loopt dus geen enkel risico.

Je hebt dus recht op retour, hoewel er normaal geen recht op retour geldt voor dit werk. Je hebt de slides en rapportage dan toch al op je bureau. Is het niet wat je ervan verwachtte, dan krijg je toch je geld terug. Zonder opgaaf van redenen, want ik wil er zeker van zijn dat al mijn klanten 100% tevreden zijn over het onderzoek.

Barbara de lettervreter

Mijn vader had het credo: “blijf onderzoeken” en wij lazen thuis alles wat los en vast zat.

Zoals anderen lekker gaan sporten, lazen wij even snel een boek. Voor verjaardagen en alle andere feestjes, gaven wij elkaar... een boek. Als we met vakantie gingen, moest het extra setje kleding de koffer uit... om plaats te maken voor nóg een boek.

barbara-boek

Ik voelde me de verkenner van nieuwe werelden. Nog steeds. Ik hou van de ontdekkingen die je in onderzoek doet (en ik heb heel goed leren inpakken 😉 

Ben je ook nieuwsgierig, dan komen we samen heel ver!

Ik kan niet onder woorden brengen wat het is -in de data- waardoor ik begin te vermoeden hoe een situatie in elkaar steekt. Misschien is het de manier waarop ik lees. Ik zie de situatie concreet voor me:

  • Trendcijfers en marktaandelen vertellen me iets over normen, waarden en behoeften van klanten

  • Tekst analyses laten allerlei verborgen aspecten zien over wat mensen eigenlijk vinden

  • Hoe een enquete of marktonderzoek is opgezet, zegt me iets over de blinde vlek van de onderzoeker en over de waarde van zijn onderzoek

Ik wil ontdekken wat ik niet weet, zien wat er verborgen is tussen de regels en achter de cijfers.


Onderzoekend lezen is opwindend. Soms vergeet ik de tijd en hoor ik niet meer wat er om me heen gebeurt. Het is het “op het puntje van je tong” gevoel wat me dan niet loslaat, totdat ik uitgevogeld heb hoe het zit.


Vrijblijvend kennis maken: Mail of bel 010 212 5256