De vijf snelste tips om disruptie te ontdekken

By Barbara van Veen

Ondernemers opgelet: de digitale revolutie is nog maar net begonnen!

U heeft vast wel eens gehoord wat de digitale revolutie betekent: de verspreiding van digitale technologie die de manier waarop we wonen, werken, leren en reizen verandert. De verspreiding en ontwikkeling van tech gaat zo snel dat het tot disruptie zal leiden.

De digitale revolutie wordt ook wel de derde industriële revolutie of de vierde golf genoemd. Het is maar net of je automatisering en digitalisering als één of als twee aparte bewegingen ziet.

Hoe u disruptie​ aan kunt zien komen vertel ik u straks, maar eerst wil ik u vragen hoe kwetsbaar uw bedrijf is voor de digitale revolutie:

Digitale revolutie

De digitale revolutie is nog maar net begonnen met de algoritmes van Google, de aandelenbeurs en de robotisering van bedrijfsprocessen

Checklist: Is uw bedrijf kwetsbaar?

Als het werk in uw bedrijf onder andere de volgende kenmerken heeft, loopt het risico in de digitale revolutie:

  • Er is sprake van routine: sommige taken komen vaak terug
  • Als u data vergelijkt om besluiten te kunnen nemen, zoals jurisprudentie, medische informatie, cijferreeksen en andere verslagen
  • Lichamelijk zwaar werk en/of op moeilijk bereikbare plekken en/of dat een grote mate van precisie vereist
  • Als consumenten dezelfde productiemiddelen bezitten of als informatie vrij toegankelijk is

Disruptie een broodje aap?

Denkt u dat de digitale revolutie de samenleving zoals wij die kennen helemaal gaat ontwrichten? De meningen onder futurologen lopen uiteen.

Sommigen wijzen op de technologische veranderingen die we al achter de rug hebben en dat alle sectoren gewoon nog bestaan. 

Disruptie vragen

Anderen wijzen naar de snelheid en scope waarmee vooral kunstmatige intelligentie, big data en de internet der dingen zich ontwikkelen. Dat zou ​een verandering worden ter grootte van de industriële revolutie.

En de derde groep zegt dat het niet ligt aan disruptie, maar aan inerte bedrijven. Waar de ondern​emers best disruptie zien aankomen, maar een werkgroepje instellen in plaats van actie te ondernemen.

Wat mij betreft is het allemaal waar. Bedrijven die zich op tijd aanpassen zullen overleven, zelfs als de disruptie enorm is. Maar dan moeten we nu wel wat gaan doen!

Het begint allemaal bij disruptie zien aankomen. Dat is moeilijker dan u misschien wel denkt.​

Hoe het werkt

Lerende software die door Internet toegang heeft tot big data en allerlei apparaten, die kan samenwerken met andere software en die in mensen en apparaten geïntegreerd kan worden.

Dat is waar de digitale revolutie over gaat. Het tast verdienmodellen en banen aan omdat ketens anders georganiseerd kunnen worden en werk wordt overgenomen.

Digitalisering kost banen omdat mensen niet meer voldoen. We zijn te zwak, te stom en te langzaam en dus veel te duur.

Ondernemers gaan de concurrentiedruk voelen van bedrijven die gebruik maken van digitale kansen. Die leveren sneller, goedkoper en precies op het lijf van de klant geschreven.

Voorbeelden van disruptie:

Zoals u weet zijn de eerste slachtoffers al gevallen:

  • Piloten (autopilot)
  • Tussenpersonen (reis sites, vergelijkingssites, beleggingssites en dergelijke)
  • Platforms zoals Uber en Lyft (taxi), Airbnb (accomodatie), en Etsy (handgemaakte producten) zetten hele branches onder druk
  • Elektronische boeken, Amazon en Bol leggen druk op de hele keten van drukker, uitgeverij en boekhandel
  • iTunes, Youtube, Spotify en Netflix tasten de verdienmodellen van artiesten, platenmaatschappijen, TV en radio aan
Disruptie tips

Gratis: 5 snelste tips

Download gratis mijn 5 snelste tips om disruptie te ontdekken en abonneer u meteen op de nieuwsbrief met nog meer tips.

PS. Scroll voor nog een management tip over het herkennen van disruptie naar onderaan de pagina)

Waarom je disruptie niet ziet aankomen:

Kent u dat: heb je een nieuwe auto, zie je 'm ineens overal rijden? Dat effect heet selectieve attentie. Als ondernemer hebben we dat als we, op basis van ervaring, weten op welke details we moeten letten om bijvoorbeeld een deal te beoordelen.

Maar het werkt ook averechts, als we op zoek zijn naar nieuwe ontwikkelingen. Spontaan, uit onszelf, zien we alleen iets als het lijkt op iets dat we kennen of eerder meegemaakt hebben. We zien allemaal veranderingen over het hoofd. Zelfs futurologen 😉 En u? Helemaal onderaan de pagina staat een test...

Dus? We moeten actief op zoek naar vroege signalen van disruptie om op tijd te kunnen reageren. Maar waar moeten we zoeken?  Hieronder treft u mijn 5 beste zoektips aan:

Mijn 5 snelste tips om disruptie te ontdekken:

  1. Leer van nieuwe business modellen zoals Uber en verbeter uw eigen verdienmodel
  2. Doorzoek de periferie (jeugdcultuur, startups, aanpalende branches), want juist dat zit onder de radar
  3. Pluis uit wat uw klanten missen in uw aanbod, maar wel vinden in subsituten
  4. Ontdek de nieuwste tech om te zien of er voor (delen van) uw werk al apps bestaan
  5. Kijk niet alleen naar trends, maar ook naar metatrends om grotere, trage veranderingen te leren zien en beoordelen

Wilt u meer uitleg en handige zoek links, download dan gratis de infographic en abonneer u meteen op de nieuwsbrief voor meer tips

Test uzelf!

Is het mogelijk dat u veranderingen over het hoofd ziet? Bekijk het filmpje hiernaast en zie of u iets mist (ik stonk er ook in).

Het filmpje is van psychologie professor Daniel Simons, die al jaren onderzoek doet naar selectieve attentie en de consequenties ervan​ aan de universiteit van Illinois.

Uit mijn onderzoek naar disruptie blijkt:

Uit mijn promotieonderzoek (TU Delft) naar het herkennen van disruptie komen meer handige tips. Tientallen CEO's hebben geduldig met me mee gewerkt door toekomstscenario's te beoordelen en te vertellen hoe toekomstkijkerij in hun organisatie gaat. Hun keuzes en verhalen leiden tot veel en nieuwe inzichten in wat we (niet) zien, waarom en hoe we het ontdekken van disruptie kunnen verbeteren. 

Dé manier om disruptie te sneller te herkennen is de kraan aan informatie die het bedrijf binnenkomt verder open te draaien. De meeste CEO's doen daarom ook zelf onderzoek, zetten speciale teams aan het werk en nemen allerlei maatregelen waardoor medewerkers meer naar buiten gaan.

BONUS TIP

Wilt u eens met me sparren over het zien van disruptie, aarzel dan niet om de telefoon te pakken of me een email te sturen. Als je jaren aan je promotieonderzoek hebt besteed, dan wil je er graag over praten met mensen die er wat aan hebben! Dat kunt u zich vast wel voorstellen 😉

Maak een afspraak voor een vrijblijvende telefonische kennismaking
Follow

About the Author

Barbara is onderzoeker en futuroloog. Naast haar werk voor Contexts promoveert zij aan de TU Delft op toekomstbewustzijn van managers. Barbara is een nieuwsgierig mens en vindt het leuk om te horen met welke toekomstontwikkelingen u bezig bent. Bel, mail, tweet, whatsapp, linkedin inmail, messenger, het kanaal maakt haar niet uit!