Contexts

Waarom uw markt en branche onderzoek 

niet zonder toekomstanalyses kan

Branche onderzoek 2.0: Eindelijk inzicht in de feiten die de toekomst van de branche kunnen bepalen

De toekomst is onzeker, dat is een gegeven. Toch moeten managers zoals u dagelijks besluiten nemen die de groei van morgen bepalen. Stelt u zich eens voor dat u wèl weet wat de toekomst brengt, hoe zou dat zijn?

De digitale revolutie beïnvloedt alle bedrijven

Hoe gaat het over vijf jaar met uw bedrijf? Geeft u dan leiding aan robots, wordt uw bedrijf onderdeel van de Uber in uw branche, of zit u midden in een heroriëntatie zoals Philips nu? Er is geen enkel bedrijf dat zich aan de invloed van de digitale revolutie kan onttrekken.

Contexts doet onderzoek naar de feiten en ontwikkelingen die de toekomst van uw branche kunnen bepalen, zodat u weet wat u nu niet ziet

Lees hieronder hoe we feiten over de toekomst kunnen vinden en begin nieuwe oplossingen en kansen te zien voor de veranderingen waar u met uw bedrijf voor staat.

U verzucht vast wel eens dat de wereld steeds sneller verandert. Als een nieuwe technologie succesvol op de markt wordt gebracht, verovert het door Internet al snel andere regio's en industrieën.

Patenten laten een beetje zien hoe

Gelukkig zit er vòòr de marktintroductie nog een heel proces: van de uitvinding tot het testen van de prototypes. Dat stukje van proces gaat niet veel sneller dan vroeger. Gemiddeld duurt het een jaar of 12, zeggen TU Delft professoren Ortt en Schoormans. Dus als we nu kijken naar de prototypes kunnen we iets zeggen over de wereld van morgen.

Begint u te zien hoe we ons bedrijf op verandering kunnen voorbereiden? Maar dan moeten we wel nu starten met het onderzoeken van de mogelijkheden.

Bron: Ortt & Schoormans, (2004) "The pattern of development and diffusion of breakthrough communication technologies", European Journal of Innovation Management, Vol. 7 Issue: 4, pp.292-302

ontwikkelingen in de markt die je niet ziet

Net als deze optische illusie zijn er ook cognitieve 'illusies'. Weet u wel, zoals de blinde vlek, de self for-filling prophesy, en... toekomstbijziendheid 

Ontdek wat u NIET ziet

Zou u wel eens willen weten hoe doe toekomst van uw markt eruit ziet? Maak een korte belafspraak, zodat ik u kan uitleggen waarom u sommige veranderingen niet ziet en wat we daaraan kunnen doen

Maak gebruik van de ontwikkeltijd van patenten

Uitvindingen maken een ontwikkeling door voordat ze succesvol naar de markt gaan. Dat geeft managers de mogelijkheid om hun bedrijf voor te bereiden op nieuwe ontwikkelingen.

Hieronder twee voorbeelden van de tijd die het duurt van uitvinding tot disruptie: een van de eerste elektrische auto's en de eerste digitale camera. Let op de jaartallen:

L'oeuf electrique, van Paul Arzens

De eerste elektrische auto werd al gemaakt in 1945: l'oeuf electrique, van Paul Arzens

Kodak's digitale camera uit 1976.

Kodak's digitale camera uit 1976. Nog voor de era van de PC

Vindt u dit nuttige informatie, deel het dan in uw netwerk

Hoe we feiten over de toekomst kunnen vinden

Wat moeten we te weten komen uit het branche onderzoek om trefzeker de volgende stap met het bedrijf te kunnen zetten?

Net als in het heden, willen we weten waar we aan verdienen, wie de concurrenten zijn en wat ze doen, en we willen in gesprek zijn met de klanten om te weten wat ze van ons vinden. Ziet u de overeenkomst tussen uw en mijn werk?

Laten we eens kijken naar de manier waarop een futurist zoals ik deze informatie boven water krijgt.

  • Om te ontdekken waar we aan gaan verdienen, vlooien we nieuwe en veranderende verdienmodellen uit. We kijken naar de platforms zoals Uber en bekijken hoe dat in uw markt zou werken. Verder analyseren we de effecten van verschuivingen in kerntaken van gevestigde bedrijven, zoals de transformatie van product naar data. U wordt vast blij van alle concrete verbeterpunten die dit onderzoek voor uw huidige verdienmodel gaat opleveren.
  • U gaat nog blijer worden als u een lijst heeft van de concurrenten van morgen. De lijst bestaat uit start-ups, scale-ups en new entrants van nu. U leest er wat ze doen, hoe ze hun marketing doen en op welk nieuwe en latente klantwensen dat inspeelt. Daarmee kunt u beginnen met het aanpassen van uw producten en diensten op die nieuwe behoeften
  • Terwijl u uw bedrijf aan het managen bent, zijn er allerlei start-ups nieuwe technologie aan het ontwikkelen. Technologie die het makkelijker maakt om zinvol contact te hebben met klanten over alle kanalen. Soms omdat het data aggregeert en analyseert. Of omdat het nieuwe werkelijkheden toevoegt aan de klantbeleving, zoals virtual en augmented reality. Als u mij de kans geeft, dan heeft u binnen een paar weken allerlei ideeën om de 'customer journey' te verbeteren. Nu èn in de toekomst.

Zoekt u antwoorden in plaats van tientallen webpagina's met zoekresultaten?

Google is geduldig als u zoekt op "de toekomst van [uw productcategorie]" of "[uw productcategorie] van de toekomst". Probeer het even en voel hoe u ontmoedigd raakt door al die pagina's met vooral nutteloze zoekresultaten.

Als u geluk hebt zitten er analyses van anderen tussen de bovenste zoekresultaten. Met nog meer geluk zijn de analyses ook nog betrouwbaar en toepasbaar op uw bedrijf en markt. 

Meestal is er meer nodig dan Google alleen om goede antwoorden te vinden.

Volledig, betrouwbaar en bruikbaar

  • U krijgt pas volledige antwoorden met toegang tot de pagina's die Google niet kan lezen. Dit zijn besloten professionele databases achter betaalmuren, informatie in social media en andere met wachtwoord afgeschermde netwerken en niet geïndexeerde website pagina's die diep verborgen zitten in omvangrijke websites. Dit heet het 'deep web' en je moet weten waar je moet zoeken om hier niet te verdwalen (klik en leer meer over zoekmachines)
  • U krijgt pas betrouwbare antwoorden als u de gevonden informatie nakijkt op juistheid. Daarvoor moet u de betrouwbaarheid van de bron kunnen inschatten. En de informatie moet u valideren met minstens één andere onafhankelijke bron
  • U krijgt pas bruikbare antwoorden als u analyses omzet in de vorm die u nodig heeft: als geschreven rapport, white paper, PowerPoint dia's, introductie filmpje, spreadsheet, database of podcast

Wilt u antwoorden die uw bedrijf een stap verder brengen naar de toekomst? Ik doe met plezier branche onderzoek en lever u informatie over relevante verdienmodellen, concurrenten en technologie van de toekomst. Bel 010 2125256 of email mij voor een vrijblijvende prijsindicatie.

    Ontdek wat u NIET ziet

    Zou u wel eens willen weten hoe doe toekomst van uw markt eruit ziet? Maak een korte belafspraak, zodat ik u kan uitleggen waarom u sommige veranderingen niet ziet en wat we daaraan kunnen doen

© 2017 Contexts